28 شهریور, 1401
توسط

همایش تبیین نظام پایانه‌های فروشگاهی

با عنایت به اینکه شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس به عنوان اولین گروه فراخوان شده اشخاص مشمول اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و صدور صورتحساب الکترونیکی از ۱۴۰۱/۸/۱ است، همایش هم‌اندیشی پیاده سازی نظام یکپارچه و فراگیر پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان با حضور شرکت‎های پذیرفته شده در بورس و فرابورس در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

همایش هم‌اندیشی پیاده سازی نظام یکپارچه و فراگیر پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، به همت سازمان امور مالیاتی کشور و با حضور شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس، روز چهارشنبه ۲۳ شهریورماه ساعت ۹ الی ۱۲ در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

گفتنی است، این هم اندیشی در راستای اجرای مرحله اول قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان و الزام شرکت‌های پذیرفته شده در بورس و فرابورس برای صدور صورتحساب الکترونیکی و ارسال آن به سامانه مودیان از ابتدای آبان ماه سال جاری و همچنین آشنایی این دسته از مودیان با اجرای بهینه و اثربخش این قانون، برنامه ریزی و با حضور مسئولان امر برگزاری شد.

همایش تبیین مالیات

داوود منظور، رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: حساب مشکوک به تجاری هم حسابی است که به عنوان حساب تجاری معرفی نشده اما استفاده تجاری می‌شود. همان کاری که برخی از اصناف کرده و پول را کارت به کارت می‌کنند. در همین راستا اگر در حسابی ۱۰۰ بار با حداقل مبلغ ۳۵ میلیون تومان واریز انجام شود یعنی حساب تجاری است؛ ما عملیات اجرایی قانون پایانه فروشگاهی را امروز شروع میکنیم. قانون پایانه‌های فروشگاهی یکی از تکالیف بر زمین‌مانده بود که از زمان تصویب این قانون حدود دو و نیم سال می‌گذرد و بنابراین قرار شد قانون پس از ١۵ماه شروع به اجرا کند.

منظور تاکید کرد: البته به دلیل فراهم نبودن زیرساخت‌ها عملا اجرای قانون به تعویق افتاد. البته محتوای قانون در دو دهه گذشته در نظام قانونگذاری کشور تصویب شده بود. اما عملا هیچ گاه به مرحله اجرا در نیامد. برای ما در دولت سیزدهم افتخار بزرگی است که یک نیاز ملی را بعد از دو دهه اجرا کنیم.

وی اظهار داشت: اهمیت اجرای قانون پایانه‌های فروشگاهی در آن است که نظام مالیاتی را به یک نظام روزآمد و جهان تراز تبدیل می‌کند. تمام کشورهایی که توانستند مالیات را منبع اصلی تامین مالی دولت تبدیل کنند این مسیر را طی کردند و ما باید دیر یا زود این تجربه را در کشور پیاده‌سازی میکردیم. هرچه زودتر بهتر.

همایش تبیین امور مالیاتی

منظور گفت: در ۵ سال گذشته یک میلیون شرکت فعال در اقتصاد وجود دارد و یک میلیون و ۱۰۰ هزار شرکت غیرفعال داریم؛ از این شرکت‌های فعال فقط ۳۳۰ هزار شرکت اظهارنامه داده‌اند و بیش از ۶۰۰ هزار شرکت اظهارنامه نداده‌اند که مجبوریم طبق قانون اظهارنامه برآوردی برای این شرکت‌ها تعبیه کنیم که هیچ معافیتی ندارد و جریمه کتمان درآمد هم اعمال می‌شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی اضافه کرد: این اظهارنامه تا یک ماه آینده به شرکت‌ها ابلاغ می‌شود که می‌توانند اعتراض کنند و همراه با اعتراض، اظهارنامه خود را بفرستند.

اشتراک در:

افزودن نظر شما